Voorzitter Pol, 4 wegkapiteins en 17 volgelingen : totaal 22 starters, op de fiets naar "de" Keperenberg.

 

Na de gunstige ervaring met wegkapiteins bij de terugkeer uit Scherpenheuvel zou "het systeem" nog eens moeten uitgetest worden met het A-team, want we moeten daar allemaal nog aan leren, aldus de voorzitter.

 

Gelijk had hij, want les 1 moest al bij de start herhaald worden.

Les 1 : armband aan de linker arm ! (ipv aan de rechterarm)

Reden : voorbijrijdend verkeer ziet de armband niet als die aan de rechterarm zit.

Les 2 : wegkapiteins moeten zich vooraan in het peloton bevinden

Reden : dat is gewoonweg evident om op signaal van de parcourleider tijdig het kruispunt te kunnen afzetten

Les 3 : de praktijk.

 

Het mag gezegd worden : die 4 wegkapiteins deden het voortreffelijk ! 

Keileuk als je niet hoeft te stoppen aan de provinciale baan in Lippelo. 

Op dit vroege uur was er ook geen enkele auto te bespeuren, maar toch...

Met de omhooggestoken C1 stonden ze paraat.

 

Vlekkeloos verloop bij het volgende kruispunt (ook daar geen auto's te zien). Het gaat prima !

Naargelang de kilometers en het uur vorderden, kwamen er natuurlijk wel auto's tevoorschijn en onze wegkapiteins hielden ze vlotjes tegen. De Rik mocht zelfs een paard doen stoppen met zijn C1 bordje. 

Toen de snelheid in de tweede helft van de rit omhoog ging, was het voor de wegkapiteins telkens een huzarenstukje om terug vooraan post te vatten nadat ze aan een kruispunt gewacht hadden op de laatste die passeerde en ze dan vanuit stilstand de groep moesten inhalen en voorbijsteken.

Ze hebben dat prima gedaan !

 

Na de 100 km was het best leuk om in de tent van Oppuurs jaarmarkt nog een pintje te gaan drinken.

Dré P